Podchod stanice sa naplnil: Jana Kirschner s hosťami očarila Topoľčany!
Vo štvrtok večer sa v priestoroch podchodu uskutočnilo zaujímavé podujatie. Fanúšikovia tak mali možnosť zažiť Janu Kirschner v nezvyčajne alternatívnej polohe.
Osem výnimočných umelcov z troch krajín sa strelo v projekte anglických hudobníkov Eddieho Stevensa a Alastaira McNeilla. Práve úvodná pieseň z očakávaného albumu Moruša Čierna od Jany Kirchner sa stala východiskovým bodom umeleckého projektu IDÚ. Výsledok ich spoločnej tvorby uviedlo Nástupište 1–12 vo štvrtok večer.
Medzinárodná zostava
Projekt, ktorý Stevens pripravil v spolupráci s britským umelcom AlastairomMcNeillom, má oveľa bližšie k experimentálnu umeniu a sound artu než k populárnej hudbe, v ktorej je doma Jana Kirschner. Autori projektu okrem samotnej speváčky prizvali prizvali i ďalších piatich umelcov zo Slovenska a Čiech. Návštevníci topoľčianskeho Nástupišťa 1–12 si tak vychutnali vynikajúcich slovenských hudobníkov Jozefa Luptáka (violončelo), Marcela Comendanta (cimbal), klarinetistu Branislava Dugoviča, či jedného z najlepších českých jazzových hudobníkov, Radka Krampla. Medzinárodnú zostavu svojimi projekciami doplnil český vizuálny umelec Ondřej Ševčík.
Ruchy z podchodu, fabrík s vokálmi speváčky
„My sme oslovili Eddieho Stevens, ako hudobníka a umelca, či by bol ochotný vytvoriť umelecké hudobné dielo špeciálne pre podchod AS Topoľčany a aj tak sme to prezentovali – umelecká audio-vizuálna živá perfomancia. Eddie spolu s Alastairom si vopred nahrávali ruchy z podchodu, staníc, študentov na gymnáziu, vo výrobných halách v priemyselných zónach v Topoľčanoch a toto celé zakomponovali do novej skladby IDÚ, ktorá vyjde na jeseň 2014,“ prezrádza Zuzana Godálová z Nástupišťa 1–12.
Výnimočný zážitok
„Sme nesmierne radi, že Topoľčany majú svoje vlastné dielo špeciálne ušité a ľudí, ktorí zažili "soundart“, keďže toto je forma umenia, ktorá existuje už dlhšie, ale obyvatelia nemajú možnosť to spoznať pokiaľ nevycestujú do hlavného mesta alebo ešte ďalej," pokračuje Godálová.
Projekt sprostredkoval divákom naozaj nevšedný zážitok. Zvuky sa počas predstavenia miešali s hypnotickými vyhrávkami akustických nástrojov, elektronickými zvukmi a Kirschnerovej vokálmi. "V rukách skúsených hudobníkov sa pieseň menila na živý organizmus, ktorý ako popínavá rastlina pomaly a postupne obrastá steny socialistickej architektúry. Vo svetle blikajúcich analógových obrazoviek sa betónový podchod a zvuk stal neoddeliteľnými súčasťami mohutnej organickej štruktúry, ktorá každého diváka vtiahla hlboko do svojho vnútra,“ dodala na záver Godálová.
Foto: Nástupište 1–12