Rastislav Búgel Kultúra

V Nástupišti to bude žiť: Pripravuje sa parádna výstava!

Multimediálny priestor pre súčasnú kultúru Nástupište 1-12 ponúkne v podchode pod topoľčianskou autobusovou stanicou výstavu Martina Dernera Portréty majstrov.

Ilustračný obrázok k článku V Nástupišti to bude žiť: Pripravuje sa parádna výstava!
Zdroj: Dnes24.sk

S myšlienkou vytvoriť dielo venované svojim obľúbeným hudobným skladateľom sa slovenský grafik pohrával dlhší čas. Zrealizovať sa mu ju však podarilo až minulý rok, kedy vznik portrétov hudobných velikánov podporilo Nástupište 1–12 v rámci svojho medzinárodného projektu Pravidelná linka. Po divákoch v Rakúsku, Nemecku, Poľsku, Nórsku, Dánsku a vo Francúzsku si bude môcť pozrieť Dernerove Portréty majstrov aj slovenské publikum. Výstava sa uskutoční v priestoroch topoľčianskeho multimediálneho priestoru pre súčasnú kultúru od 5. do 31. marca tohto roka. Podujatie sa uskutoční s finančnou podporou Fondu na podporu umenia, informoval Julo Krištof z Nástupišťa 1–12.

Siaha po fotografiách

V kontexte doterajšej Dernerovej tvorby nadväzujú Portréty majstrov na jeho starší cyklus Komentáre. Rovnako ako v nich siaha Derner po nájdených existujúcich fotografiách, do ktorých vstupuje využívajúc rôzne média – pero, ceruzu, akryl, oheň a ďalšie. Vyberá si pritom fotografie amerických hudobných skladateľov druhej polovice 20. storočia a svojou úspornou, až minimalistickou kresbou a maľbou dokonale reflektuje hudbu zvolenej epochy. Zdanlivo geometricky presné štruktúry, ktoré na povrchu fotografií vytvára, odhaľujú jeho obdiv k matematickej kráse raných diel pionierov hudobného minimalizmu, či presne definovaným pravidlám náhody v aleatorických kompozíciách 50. rokov minulého storočia.

Práca perom

Z Dernerových diel možno vyčítať, že sa pri ich tvorbe dobrovoľne rozhodol podstúpiť rovnako náročný fyzický proces, akým prechádzajú hudobníci interpretujúci diela vyobrazených skladateľov, skonštatoval Krištof. „Derner priam s fanatickou húževnatosťou ťahá farebným perom stovky jemných liniek interpretujúc tak legendárnu grafickú partitúru Earla Browna December 1952. Trpezlivo vedľa seba ukladá časti koláže pripomínajúce klávesy piana v snahe čo najvernejšie zachytiť šestnástinový odstup dvoch klavírov v Reichovej kompozícii Piano Phase. Nikdy pritom nezachádza k popisnosti. Naopak, jeho Portréty majstrov sú konceptuálnym dielom, ktorého pochopenie vyžaduje vzhľad a poznanie kontextu, podobne ako kompozícia Johna Cagea 4'33'', ktorá je v Dernerovom podaní majstrovským podaním fenoménu neexistujúceho ticha,“ hodnotí výstavu Krištof.

Zahraničné skúsenosti

Martin Derner sa narodil v roku 1973 v Košiciach. V rokoch 1996–2002 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na Katedre grafiky a iných médií v Ateliéri voľnej a farebnej grafiky. V roku 1998 absolvoval študijný pobyt na Uniwersytet Artystyczny v poľskej Poznani a v roku 1999 na University of Newcastle upon Tyne vo Veľkej Británii. Od roku 2005 pedagogicky pôsobí na Katedre grafiky Fakulty výtvarných umení na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Žije a tvorí v Bratislave, okrem voľného umenia sa venuje grafickému dizajnu.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM