Z odmietnutej knihy bestseller? Aj takto sa to dá...
Čo je potrebné na to, aby sa kniha stala bestsellerom? Pútavý príbeh, originálny štýl písania a zaujímavé postavy? Alebo veľká marketingová kampaň, ktorá presvedčí každého natoľko, že kniha hneď obsadí rebríčky najpredávanejších titulov? Povieme vám, ako na to...
(PR) – Bez správnej kombinácie to zrejme nejde. Je však nevyhnutnou podmienkou podpora veľkého vydavateľstva? Odpoveď znie jednoducho: nie. Dokazujú nám to množiace sa príbehy o tom, ako sa neznámemu autorovi podarilo preraziť so svojou knihou aj bez pomoci vydavateľa. Oči sa upierajú hlavne na autorku E. L. James, ktorá obrovský komerčný úspech trilógie 50 odtieňov sivej odštartovala len svojím vlastným úsilím. Podobne to bolo pri vydaní bestsellerového románu Chatrč od Williama P. Younga. Šťastie? Osud? Náhoda?
Konkurencia je silná, vyriešiť to môže self-publishing
Samozrejme, s podporou vydavateľstva, ktoré zabezpečí redaktorov, grafikov, zaplatí tlač aj reklamu, sa šance knihy na úspech zvyšujú. Získať takúto podporu však v autorskej konkurencii vonkoncom nie je jednoduché. Vydavatelia posudzujú toľko rukopisov, že vydať každý z nich by bolo nemožné, aj keby ich nadchli úplne všetky. Nech už je teda dôvodom odmietnutý rukopis, alebo túžba po maximálnej autorskej slobode, riešenie prináša práve samostatné vydanie knihy, vo svete známe ako self-publishing.
Autor, ktorý publikuje svoju knihu sám, má plnú kontrolu nad celým kreatívnym i distribučným procesom. Rozhoduje o dizajne, má posledné slovo pri redakčných úpravách, určuje cenu a zároveň má omnoho väčší podiel na zisku z jej predaja. To už je motiváciou aj pre úspešných autorov, aby opustili bezpečný prístav vydavateľstiev a rozhodli sa konať na vlastnú päsť. Skvelým príkladom je svetoznáma autorka J. K. Rowlingová – tá sa rozhodla elektronické verzie svojich kníh o Harry Potterovi vydať sama a predávať ich výhradne na svojom webe.
Pomôžu aj elektronické knihy
Skutočnú revolúciu self-publishingu priniesli až moderné technológie, predovšetkým nástup elektronický kníh a čítačiek. V prípade vydania e-knihy totiž odpadajú mnohé problémy súvisiace s klasickou knihou, teda nemalé náklady na tlač, riešenie uskladnenia a komplikovanej distribúcie. Elektronicky to ide výrazne jednoduchšie, rýchlejšie a neporovnateľne lacnejšie – doslova pár klikmi môže autor knihu v priebehu niekoľkých dní predávať po celom svete a komunikovať so svojimi čitateľmi prostredníctvom svojho webu či sociálnych médií.
Slobodu však určite netreba preceniť
V prípade self-publishingu je ešte dôležitejšie dať si záležať na
kvalite obsahu i formy vydanej knihy, aby mohla konkurovať akejkoľvek knihe
od tradičného vydavateľa.
Práve v tom chce slovenským autorom pomáhať nový projekt kníhkupectva
Martinus.sk, self-publishingový program pod názvom Publico. Na náš knižný trh prináša
všetko, čo nezávislý autor potrebuje pre vydanie e-knihy v profesionálnej
kvalite. Publicoautorovi ochotne pomôže vykročiť rovnakým smerom, ako
Young, E. L. James alebo Rowlingová. Veď ktovie, možno (e-)knihu
s celosvetovým úspechom napíšete práve vy, alebo niekto z vášho
okolia.