Anton Hrachovský Samospráva

Milan Belica: Štrajkové aktivity nepomohli, naštrbili autoritu učiteľov

Predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) Milan Belica ocenil pri príležitosti Dňa učiteľov 21 učiteľov stredných odborných škôl a gymnázií v zriaďovateľskej pôsobnosti NSK.

Ilustračný obrázok k článku Milan Belica: Štrajkové aktivity nepomohli, naštrbili autoritu učiteľov
Zdroj: TASR

Vyzdvihol pritom prácu stoviek pedagogických zamestnancov, ktorí v stredných školách v Nitrianskom kraji pripravujú na budúce povolanie tisícky žiakov. Zároveň pripomenul potrebu zvýšenia spoločenskej prestíže učiteľského povolania a obnovenia úcty k učiteľovi a jeho práci, čo bude dlhodobý proces.

„Nedávne štrajkové aktivity najmä mladých učiteľov materských, základných a stredných škôl pod hlavičkou Iniciatívy slovenských učiteľov predovšetkým za zvýšenie platov neposilnili, ale ešte viac naštrbili autoritu učiteľa v našej spoločnosti. Predovšetkým preto, že organizátori štrajku požadovali také systémové zmeny, ktoré nebolo možné vykonať rozhodnutím vlády, zvlášť takej, ktorej mandát sa končí o niekoľko týždňov,“ skonštatoval Belica.

Chýbala koncepcia

Hlasy volajúce na začiatku 90. rokoch minulého storočia po modernizácii a odstránení ideologických bariér v školstve označil predseda NSK za oprávnené a správne. „Samotný proces modernizácie sa nám však nepodarilo realizovať premyslene a koncepčne. Ľahko sme sa vzdali toho, čo bolo u nás kvalitné a osvedčené. Od roku 1989 viedlo rezort školstva 17 ministrov. Ucelenú koncepciu a víziu nemohol realizovať aj pre krátkosť času ani jeden z nich. Sme tak nútení konštatovať, že situácia v našom školstve je kritická až alarmujúca a nezodpovedá potrebám doby ani potrebám našej spoločnosti,“ povedal na stretnutí s učiteľmi Belica.

Na gymnáziá iba tí najlepší

Výrazné kvalitatívne rozdiely už medzi absolventmi základných škôl spôsobujú podľa neho vážne problémy i v stredných školách. Nedostatočná úroveň základného vzdelávania je podľa jeho slov len jednou z príčin problémov stredných škôl. „Stredné odborné školstvo musí byť úzko prepojené s výrobnými podnikmi prostredníctvom duálneho vzdelávania. Gymnáziám treba prinavrátiť status výberových škôl, na ktorých môžu študovať iba najlepší žiaci, ktorí majú predpoklady na úspešné štúdium na vysokých školách. Treba racionalizovať najmä sieť osemročných gymnázií, ako aj proporcionálne stanoviť prírodovedné a humanitné zameranie gymnaziálneho štúdia. Taktiež treba znížiť počet vysokých škôl a univerzít, zvýšiť náročnosť štúdia a štúdium striktne orientovať na potreby spoločnosti,“ skonštatoval predseda NSK.

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM