Obchodníci sú ako predátori: Ich praktiky sa podpíšu aj pod rast cien potravín

Tradiční slovenskí výrobcovia sú čoraz viac konfrontovaní neférovými, špekulatívnymi a predátorskými obchodnými praktikami. Ubúdajú aj domáce firmy.

Úbytok domácich výrobných kapacít sa z dlhodobého časového horizontu podpíše pod rast cien potravín na Slovensku. Vyplýva to z pondelkového (20. 2.) vyhlásenia Únie potravinárov Slovenska (ÚPS), člena Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK), k aktuálnej situácii v potravinárskom priemysle na Slovensku. Informovala o ňom hovorkyňa SPPK Jana Holéciová.

Postupným likvidovaním domácich firiem sa podľa ÚPS logicky zužuje ponuka tovarov a zároveň utlmujú prirodzené konkurenčné tlaky.

Tradiční slovenskí výrobcovia sú čoraz viac konfrontovaní neférovými, špekulatívnymi a predátorskými obchodnými praktikami.

Dôkazom toho je napríklad dvojitá kvalita potravín, či dokonca snahy o dodávky lacných, neoverených a zdraviu škodlivých výrobkov zo zahraničia.

Nezdravé podnikanie

Priekupníctvo by z hľadiska ochrany spotrebiteľa nemalo mať podľa potravinárov na Slovensku v potravinárskom priemysle miesto. „ÚPS preto podporí všetky právne a legislatívne opatrenia Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR v snahe ochrániť čistotu a poctivosť podnikateľského prostredia,“ zdôraznila únia potravinárov.

ÚPS víta snahy štátu o systémový prístup k dodávkam potravín do verejného sektora. Taktiež podporuje duálny systém vzdelávania, ktorý vníma ako jeden z kľúčových nástrojov na zabezpečenie ľudského potenciálu.

„ÚPS upozorňuje, že práve agropotravinársky rezort je jedným z mála sektorov, ktoré sú schopné dať prácu aj dlhodobo nezamestnaným ľuďom, či tým, ktorí prejdú rekvalifikačnými kurzami. Dlhodobá nezamestnanosť je totiž pretrvávajúcim hospodárskym problémom Slovenska,“ podčiarkla únia.

Výchova spotrebiteľa

Pre zachovanie konkurencieschop­nosti navrhuje ÚPS zvýšenie verejných prostriedkov do technologického rozvoja firiem, inovácií, propagácie a edukácie spotrebiteľa. Zvýšenie podielu domácich potravín na pultoch obchodných systémov by mal štát zaradiť k rozhodujúcim cieľom svojej hospodárskej politiky.

„Nasvedčuje tomu aj pasívne saldo zahraničného obchodu s poľnohospodár­skymi a potravinárskymi výrobkami, ktoré v období január až november 2016 dosiahlo úroveň 1,2 miliardy eur. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2015 sa zvýšilo o 241,4 milióna eur, teda o 25,7 %,“ dodala Únia potravinárov Slovenska.

Ilustračné foto, TASR

Zdroj: TASR