Nedeľa 21. júl 2019 Daniel  21 °C
Rôzne

Počítač slúži i spôsobuje zdravotné problémy. Ako im predísť?

Denne hodiny za počítačom, pozeranie na monitor či displej. Ak si nedáme pozor, prídeme k nepríjemným zdravotným problémom.

New York Times prišiel na jar tohto roka so štatistikou, že bežný človek strávi pred monitorom či displejom telefónu alebo tabletu viac než 60 hodín týždenne. V porovnaní s rokom 2008 je to viac než polovičný nárast. Alarmujúca je aj štatistika hovoriaca, že sa množia zdravotné komplikácie.

Príliš dlhé vysedávanie za počítačom má negatívny vplyv na náš zrak, prichádzajú bolesti hlavy, ramien, chrbtice, nespavosť, zápaly šliach v oblasti zápästia, ramena či lakťov, ozýva sa aj syndróm karpálneho tunela, s ktorým sa spája brnenie a neskôr aj pretrvávajúca a horšiaca sa bolesť zápästia. Tá dokonca dokáže vyústiť až do bodu, kedy sú aj tie najjednoduchšie úlohy nezvládnuteľné. Obrátenie listu knihy, otvorenie fľaše, zapnutia pera či stlačenie gombíka na ovládači vyzerajú ako tie najnáročnejši­e úlohy.

PREČÍTAJTE SI: Keď prestane biť, je neskoro: Poznáte recept na zdravé srdce?

Oddych je veľmi dôležitý

Každý by si mal položiť otázku, či mu je prednejšie vlastné zdravie, alebo je sústavná niekoľkohodinová práca za počítačom až taká dôležitá, že si nedokážeme nájsť ani chvíľu na oddych. Predísť problémom so zdravím sa totiž dá pomerne jednoducho. Počas jednej hodiny takejto práce sa odporúča nájsť si dohromady aspoň pätnásť minút a vstať, odísť od zariadenia, ponaťahovať sa (ruky a prsty obzvlášť), urobiť niekoľko nenáročných cvikov, prejsť sa a rozhodne nehľadieť na iný monitor či displej. Podľa odborníkov však viac pomáhajú častejšie pauzy, napr. 60 až 180-sekundový oddych každú štvrťhodinu.

Ak prichádza bolesť hlavy, pomôže čerstvý vzduch i konzumácia ovocia, pitie vody, prioritne si ale treba od monitoru oddýchnuť. Tiež dbajte na to, aby ste správne sedeli, neboli zhrbení, vytočení, pretože hlava zvykne bolieť aj vtedy, keď jej na to dáva podnet chrbtica.

Dôležitá je aj stolička, na ktorej sedíte. Vyberte si takú, ktorá je pohodlná, umožňuje vám sedieť rovno a vzpriamene, takú, ktorá je pre chrbticu oporou. Dbajte aj na to, ako máte umiestnený monitor a klávesnicu. Horná hrana monitora by mala byť na úrovni očí. Klávesnica a myš zasa tak nízko, aby ste si nenamáhali ramená. Počas písania dohliadnite na to, aby ste mali zápästie v jednej výške ako lakte, taktiež sa odporúča neopierať sa o stôl.

PREČÍTAJTE SI: Prečo a ako v práci pohodlne sedieť?

Zdroj: Dnes24.sk