Rada odborníka: Srdce a cievy potešíme vlákninou a zdravými tukmi

Pre zdravé srdce, cievy a mozog je podľa odborníka na zdravý životný štýl dôležitá vláknina aj obsah zdravých tukov v strave.

Ilustračný obrázok k článku Rada odborníka: Srdce a cievy potešíme vlákninou a zdravými tukmi
Zdroj: pixabay

Obezitológ Peter Minárik poukazuje na dôležitosť zdravého životného štýlu, pričom hovorí, že najdôležitejšou zložkou našej stravy by mala byť vláknina.

Vláknina je len v rastlinných potravinách, v žiadnych živočíšnych. Rastlinná zložka by mala tvoriť väčšinu toho všetkého, čo zjeme dennodenne. Hovorí sa o dvoch tretinách, niekedy až troch štvrtinách.

Vláknina je v ovocí, zelenine, strukovinách a celozrnných obilninách ako naturálna ryža či celozrnné cestoviny. „Dostať ich v každom obchode. Radšej menej a celozrnné obilniny v zmysle chleba a pečiva. Napríklad knackebrotov, chrumkavých chlebíkov stačí zjesť málo a máte vysoký podiel prebiotickej vlákniny v sebe a zároveň to aj chutí,“ povedal pre TASR Minárik.

Dôležité sú aj mastné kyseliny

V rámci prevencie srdcovocievnych ochorení je dôležitý i obsah mastných kyselín v strave. „Sú to hlavne nenasýtené mastné kyseliny, ktoré chránia cievy, srdce a mozog. Nasýtené musíme mať v strave tiež, ale nemali by tvoriť viac ako tretinu.“

„Tretina nasýtené, tretina nenasýtené a tretina esenciálne znie ako fráza, ale dá sa k tomuto ideálnemu vzorcu, ktorý odporúča aj Svetová zdravotnícka organizácia, priblížiť každodenným výberom správnych tukov," skonštatoval Minárik.

Olivový olej

Vhodný je napríklad olivový olej, ktorý sa odporúča ako zdroj zdravých mastných kyselín. „Aby sme nejedli len olivový olej, v rámci pestrosti je dobré ho dopĺňať repkovým olejom. Je bohatým zdrojom omega-3 mastnej kyseliny alfa-linolénovej, čo olivový olej nie je," ozrejmil Minárik.

Riziko srdcovocievnych ochorení znižuje aj zvýšený prívod tzv. omega-3 nenasýtených mastných kyselín obsiahnutých najmä v rybách. Ich významným zdrojom sú aj ľanové semiačka či chia semiačka.

„V jednej polievkovej lyžici mletých ľanových semiačok, čo môže byť desať gramov, je 2,5 gramu čistej omega-3," priblížil Minárik.

Medzi rizikové faktory vzniku ochorení srdca a ciev, ktoré môžu ľudia sami ovplyvniť, patrí okrem nezdravej výživy aj nedostatok fyzickej aktivity, fajčenie či vysoký krvný tlak a cholesterol. Viac informácií o srdcovocievnych ochorenia možno nájsť na webe Únie pre zdravšie srdce presrdce.eu.

Zdroj: Google
Zdroj: TASR