Správy

Veľké plány na rekonštrukciu cesty Žilina – Prievidza – Topoľčany: Aké sú návrhy?

Zverejnili štúdiu realizovateľnosti cesty I/64. Ide o úsek, ktorý začína pri obci Rajčany a pokračuje cez Partizánske, Nováky, Prievidzu a Rajec do Žiliny.

Ilustračný obrázok k článku Veľké plány na rekonštrukciu cesty Žilina – Prievidza – Topoľčany: Aké sú návrhy?
Zdroj: TASR/František Iván

Slovenská správa ciest (SSC) zverejnila štúdiu realizovateľnosti cesty I/64. Dotýka sa úseku cesty od Žiliny do Topoľčian v dĺžke 105 kilometrov, hodnotí modernizácie a rekonštrukcie úsekov cesty za 188 miliónov eur a nové cesty za 1,1 miliardy eur. Projekt podlieha hodnoteniu Útvaru hodnoty za peniaze, uviedli v utorok vládni analytici na svojej stránke na sociálnej sieti.

Nespĺňa požiadavky

Cesta I/64 spája krajské mesto Žilinu cez Rajeckú dolinu s mestami a obcami v hornom Ponitrí. Slúži ako zberná komunikácia v regióne s tranzitom na strednú a krátku vzdialenosť. „V riešenom úseku až na výnimky doprava nie je odklonená od intravilánov dotknutých miest a obcí. Na viacerých miestach svojimi šírkovými parametrami cesta nespĺňa požiadavky na cestu I. triedy," uviedol zhotoviteľ v sprievodnej správe k štúdii.

Predmetom štúdie realizovateľnosti je podľa neho preverenie možností realizovania obchvatov obcí (varianty s investíciou) s len lokálnymi úpravami cesty I/64 tak, aby komunikácia spĺňala technické, kapacitné a bezpečnostné parametre (minimalistický variant).

Deväť úsekov

Cestný ťah rozdelil zhotoviteľ do deviatich úsekov, pre ktoré spracoval varianty s investíciou a minimalistický variant. Ide o obchvat Žabokriek nad Nitrou, úsek Partizánske – Hradište, obchvat Prievidze, obchvat Nitrianskeho Pravna, úsek Kľačno – Fačkov – Šuja, obchvat Rajca, obchvat Porúbky, úseky Žilina – juhozápad a Žilina – juhovýchod.

„Minimalistický variant realizačných úsekov predpokladá úpravu jestvujúcej cesty I/64 v pôvodnom trasovaní. Pre zvýšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sú navrhnuté hlavne opatrenia pre zlepšenie stavebno-technického stavu komunikácie a mostných objektov, rozšírenie vozovky v miestach, kde šírka vozovky nezodpovedá potrebnej kategórii a doplnenie bezpečnostných zariadení,“ priblížila štúdia.

Varianty A a B

Realizačné varianty A a B predpokladajú okrem úpravy cesty I/64 v úsekoch spoločných s minimalistickým variantom tiež preložku cesty I/64 vrátane vybudovania novej cestnej infraštruktúry – obchvatov miest a obcí, respektíve iného prepojenia významných cestných komunikácií – v dotknutom dopravnom koridore.

Spracovateľ štúdie odporúča SSC realizovať nové prepojenie cesty I/64 s cestou I/9 Partizánske – Hradište. Ako vhodným dopravným riešením sa podľa neho javí v oblasti Hradište realizovať mimoúrovňovú križovatku ciest R2, I/9 a preloženej cesty I/64.

SSC má tiež pokračovať v realizácii obchvatu Prievidze druhou etapou nadväzujúc na už postavený úsek. Rovnako má realizovať prepojenie ciest I/18 a II/Žilina – juhovýchod a zhomogenizovať cestu I/64 v extravilánoch, mimo horského úseku Fačkovského sedla, na minimálne šírkové usporiadanie C 9,5 so zameraním sa na zvýšenie bezpečnosti dopravy a odstránenie bodových chýb. Správe ciest zároveň zhotoviteľ odporúča zvážiť prípravu stavby Žilina – juhozápad a obchvatu Porúbky.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM